۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
دوستانی که در راه هستند من ...

خانم «آکجمال دوردی یِوا کریم بردی یُونا»، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان و مرکز ملی اتحادیه های صنفی ترکمنستان در رأس هیأتی به تهران سفر کرد و در اولین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار شرکت نمود این مصاحبه پس از مراجعه ایشان به ترکمنستان توسط مجله «احساس زنان» در تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۱ (۲۱ فوریه ۲۰۲۳) انجام شده است.

اخیراً اولین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار با حضور زنانی از ۹۰ کشور جهان در شهر تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. هیئتی به سرپرستی «آکجمال دوردی یِوا کریم بردی یُونا»، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان و مرکز ملی اتحادیه های صنفی ترکمنستان نیز در آن شرکت داشت. مجله «احساس زنان» در این شماره خود مصاحبه ای با آکجمال دوردی یوا درباره کنگره بین‌المللی و فعالیت های اتحادیه زنان انجام داده است.

خبرنگار:  هر دولت و ملتی بر اساس راه و روش‌های ملی خود به زنان احترام می گذارند. در حال حاضر در جهان زنان در زمینه‌های مختلف منجمله اقتصاد، سیاست و ... فعالیت می‌کنند و برای آنها شرایط و امکانات لازم ایجاد می شود. شما در اولین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، شرکت کردید. درباره برگزاری کنگره بین المللی نظر خودتان را برای مطالعه کنندگان مجله « احساس درونی زنان» بیان کنید؟

خانم آکجمال: همان طور که می گویند: «ملل جهان آداب متفاوتی دارند، اما روابط دوستی در همه جا مساوی است» ما با کشورهای همسایه همکاری دوستانه دوجانبه‌ای داریم و آن را رشد و توسعه می دهیم. کنگره مذکور برای اولین بار در ایران برگزار شد. در کنگره بین المللی بیش از ۳۰۰ زن از کشورهای مختلف جهان که در بخش‌های مختلف چون فرهنگ، آموزش و پرورش و همچنین نمایندگان وزاتخانه ها حضور داشتند. دیدارهایی با انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ایران صورت گرفت که بسیار تأثیرگذار بود. در مورد برگزاری کنگره تبادل نظر کردیم. در آخر کنگره به ابتکار جمهوری اسلامی ایران «تأسیس اتحادیه بین المللی زنان» پیشنهاد شده است.

این نکته قابل ذکر می باشد که در اولین روز کنگره از طرف ترکمنستان درباره فعالیت هایی که در امور زنان در سطح دولتی اجرا می شود، سخنرانی کردم. از این بابت بسیار خرسندم. اولین کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار نیز به بستری برای گفتگو در خصوص گسترش همکاری های بین المللی در امور زنان و همچنین دستاوردهای سیاست برابری جنسیتی و احقاق حقوق زنان تبدیل شده و فرصت های جدیدی را در این زمینه ایجاد کرده است.

خبرنگار: آکجمال کریم بردی یُونا، لطفا در مورد فعالیت هایی که در کشور در امور زنان اجرا می شود، بگویید؟ 

خانم آکجمال: بین ملل جهان چنین می گویند: «برای اطلاع از سطح کشوری، به وضعیت زنان آن کشور نگاه کن». در این خصوص زنان ترکمن سعادتمند هستند. زیرا رئیس جمهوری محترم به سهم زنان در اداره کشور و فعالیت آنها اهمیت ویژه ای می دهند. با تلاش‌های رئیس‌جمهوری محترم در کشور ما به زنان احترام گذاشته می شود. در دوره جدید زنان ترکمن در امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فعالانه شرکت می کنند.   

خبرنگار: صحبت خودمان را در مورد سیاست برابری جنسیتی ادامه بدهیم.

خانم آکجمال: در سال ۲۰۱۵ ترکمنستان قانون «تضمین های دولتی حقوق و فرصت های برابر برای زنان و مردان» را تصویب کرد. این قانون، سیاست برابری جنسیتی در کشور و مشارکت برابر زنان را در تمام عرصه‌های زندگی تضمین می‌کند. همان‌طور که گفته شد، تأمین برابری جنسیتی یکی از زمینه های مهم سیاست دولت می باشد که در این خصوص برنامه اقدامات ملی و قوانین جدیدی تصویب می شود. «برنامه اقدامات ملی برای برابری جنسیتی در ترکمنستان برای سالهای ۲۰۲۵ – ۲۰۲۱» برنامه ای است که سیاست برابری جنسیتی، اهداف، وظایف و اصول آن را با هدف تضمین ثبات برابری جنسیتی و توسعه اقتصادی تعیین می کند. انتخاب ترکمنستان به عنوان یکی از اعضای شورای اجرایی دفتر سازمان ملل متحد در امور مسائل برابری جنسیتی و گسترش حقوق و فرصت های زنان برای سال های ۲۰۲۴-۲۰۲۲، شرکت فعال دختران و زنان در فعالیت های اجتماعی – سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... مایه خرسندی و افتخار می باشد.

خبرنگار: در آداب و رسوم ملی، راه و روش‌های نیاکانمان به خانواده جایگاه ویژه ای داده است. آیا در این زمینه در کشور ما فعالیت های زیادی به مورد اجرا گذاشته می شود؟

خانم آکجمال: بله به درستی اشاره کردید. مردم ترکمن خانواده های کثیرالاولاد را خانواده‌های با رزق و برکت، می دانند. رئیس جمهوری محترم با پیروی از تجربه رهبر ملی مردم ترکمن در زمینه اداره دولت، درخصوص حفظ تقدس خانواده، انتقال آداب و رسوم از نسلی به نسل دیگر و تربیت جوانان با راه و روش‌های نیاکانمان فعالیت های زیادی را انجام می دهد. در ماده۴۰ قانون اساسی ترکمنستان آمده است: «خانواده شامل مادر، پدر و کودک توسط دولت محافظت می شود» و تعداد قوانینی که از این قاعده سرچشمه می گیرند، اجرا می شود. قانون خانواده، قانون کار، قانون حمایت اجتماعی از جمعیت، قوانین ترکمنستان در مورد «ضمانت های دولتی حقوق کودکان»، «ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر» و سایر اسناد قانونی از جمله آن قوانین می باشند.

خبرنگار: در ترکمنستان به زنان کثیرالاولاد و زنان فعال که در پیشرفت کشور سهیم هستند، احترام والایی گذاشته می شود. به آنها از طرف دولت، عنوان های افتخاری، هدیه ها و گواهی نامه های اعطا می گردد.

خانم آکجمال: در ترکمنستان مستقل و بی طرف به مادربزرگان – مادران، زنان و دختران احترام گذاشته می‌شود. با تلاش‌های قهرمان آرکاداغ(قربانقلی بردی محمد اُف رهبر ملی مردم ترکمن) و رئیس جمهوری محترم به مادران که زندگی و زحمات آنها برای همه الگو می باشد، از طرف دولت هدیه ها، مدال و عنوان های افتخار اعطا می شود. در سال ۲۰۰۸  قانونی به منظور « ایجاد عنوان افتخاری «مهر مادر» در ترکمنستان» تصویب شد. به زنان فعال در بخش‌های اجتماعی، سیاسی، حفظ آداب مردم ترکمن، تربیت جوانان وطن پرست، مدال به نام «قلب و وجود زن» اعطا می شود که مایه خرسندی زنان ترکمن می باشد. از رهبر ملی مردم ترکمن (قربان قلی بردی محمد اف) و رییس جمهوری محترم به خاطر ایجاد امکانات و شرایط برای فعالیت مطلوب زنان سپاسگزاری می کنم.

اوغول گزل شاه قلی یوا  - خبرگزار مجله «احساس زنان»  

https://zenan.gov.tm/content/۱۷۲۰

کد خبر 15163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =